Tuesday, January 17, 2012

scenes of utopia by Kim Yoon Min @ Busan Museum of Art











In those decades of turmoil when his landsmen suffered from repression under colonization, civil war and dictatorship, Kim Yoon Min (김윤민, 1919-1998, lived and worked in Busan) painted scenes of mothers, children, mountains, rivers and cows. In soft blue and green shades with curves over curves. Again and again.

In the Chinese influenced traditions
blue did not stand for coolness or depression but for nature, life, harmony and peace - just as much as green. Green and blue were shades of the same color. At least there was just one word to refer to blue and green and the linguistic distinctions that are made today seems to be a result of western influences.

Like in the few paintings of
Edward Hopper (1882-1967) that include people in the landscape, there are some mysterious, unrealistic moments in a realistic whole. Yoon, who has studied Western paintings from 1937-1941 in Osaka (thus during the Japanese annexation) could have known the great American painter but he could have as well not be aware of him (Hopper became nationwide recognized in the 1930ies).

What the paintings of the two painters have in common are the absolute silence of the illustrated atmosphere and the vividness of colors. On the other hand the form of Kim's mountains, rivers and trees are so typical for Korean landscapes, that there is a clear reference to his own surroundings.

And like
Igor Stravinsky who, in the outbreak of a world war, "dreamed about spring in Russia" (Sir Simon Rattle on "Le sacre du printemps") in his revolutionary ballet piece, Kim must have hoped for a better time for his country while working on his pastoral paintings - a greener and blueer time.




Paintings of Kim Yoon Min are exhibited until Feb 19th, 2012 at the Busan Museum of Art.



5 comments:

  1. Zu den Bildern kann ich nicht viel sagen, aber zu Deinen Fotos. Sehr gut fotogafiert. Es gefällt mir wie sich die Bilder von gegenüber spiegeln

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    1. Liebe Sybille, das ist ein lästiger Nebeneffekt, wenn Bilder hinter Glas sind (was ich eigentlich hasse) aber wie gut, dass man es auch positiv sehen kann... ;)
      Habe übrigens einige Rezepte von dir in der Warteschleife, die werde ich vor Monatsende abarbeiten und dann berichten!

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    2. Hast aber schon gesehen, dass der Blog (fast ) verschwunden ist?
      Bastle gerade an einem neuen.
      Grüßle

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  2. wie wunderschön! genau deshalb liebe ich es bei dir vorbeizuschauen (nicht nur ;-))

    schau, an den bildern wäre ich vor ort einfach vorbeigelaufen, aber mit deinen infos wecken sie mein interesse. mit koreanischen malern habe ich mich ehrlich gesagt nie wirklich befasst. muss mal nachholen.

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    1. Ich sollte mich öfter zwingen, Gesehenes auch aufzuschreiben - hier oder auf Papier, sonst versinkt das Meiste doch in Vergessenheit ;)
      Moderne Malerei wird quer durch die koreanische Gesellschaft nicht genug wertgeschätzt (stattdessen diese Designbessenheit...), daher ist es kein Wunder, dass im Ausland nicht viele Koreaner bekannt sind. Das wird sich sicherlich ändern!

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